PORADY

12 marca 2013

1. Co powinieneś wiedzieć o swoim zawieszeniu.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że amortyzatory motocyklowe wymagają okresowych przeglądów serwisowych. Wymiana oleju jak i zużytych części jest niezbędna do prawidłowego działania zawieszenia. Części jak i olej wewnątrz amortyzatorów ulegają zużyciu,szczególnie w sportach ekstremalnych, gdzie zawieszenia pracują w pełnym zakresie skoku. Prawidłowo serwisowane zawieszenie po przekroczeniu odpowiedniej ilości motogodzin, powinno być rozebrane na części pierwsze, a każda z jego części dokładnie umyta z zanieczyszczeń powstałych z wycierających się panewek ślizgowych. Po dokładnych oględzinach bezwzględnie należy wymienić wszystkie elementy, które wykazują ślad zużycia. W tylnych amortyzatorach najczęściej zużywają się panewki, które nie wymieniane na czas nieodwracalnie mogą zniszczyć korpus amortyzatora, a co za tym idzie narazić nas na duże koszty remontu lub zakupu nowego. Warto też wiedzieć, że amortyzator tylni powinien być odpowiednio odpowietrzony, a tą możliwość mamy tylko przy użyciu pompy próżniowej, która daje nam 100% pewności, że wewnątrz nie znajdzie się powietrze, które powoduje grzanie się amortyzatora i jego nie efektywną pracę. Warto okresowo zadbać o zawieszenie i zalać je nowym jakościowym olejem oraz co jakiś czas wymienić panewki. Zachęcamy Was do dbania o Wasz zawias, a różnicę w jeździe poczujecie na pewno. W trosce o wasze bezpieczeństwo i zadowolenie gwarantujemy najwyższą jakość świadczonych przez nas usług. Masz pytania,chcesz dowiedzieć się więcej na temat zawieszeń, pisz sanchez@sanchez.com.pl lub dzwoń 501-555-803 chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

 

TABELA OKRESOWYCH PRZEGLĄDÓW ZAWIESZEŃ MOTOCYKLOWYCH ON ROAD I OFF ROAD:

MOTOCROSS  WYCZYNOWY: PRZÓD  co 20 mth TYŁ co 10 mth
MOTOCROSS AMATORSKI: PRZÓD  co 30 mth TYŁ co 20 mth
ENDURO WYCZYNOWE: PRZÓD  co 20mth TYŁ co 10 mth
ENDURO AMATORSKIE: PRZÓD  co 40 mth TYŁ co  30mth
TOR WYŚCIGOWY (SZOSA): PRZÓD  co 20 mth     TYŁ co  10 mth
SZOSA : PRZÓD co 30000km TYŁ co 15000km

 

2. Opony z kolcami – zrób to sam

otwierajaceZa oknami od pewnego czasu pojawiło się nieco białego puchu, świetne warunki do szaleństwa na oponach z kolcami. Tylko tu rodzi się pytanie jak szybko, sprawnie i zamykając się w niewielkich kosztach zrobić taką "kolczatkę"? Aby pomóc Wam w przygotowaniu sprzętu do śnieżnych szaleństw odświeżamy nasz archiwalny materiał garażowy napisany przez Łukasza Kurowskiego, fana zimowych treningów. Życzymy miłej lektury.
 

Do zrobienia kompletu opon będziemy potrzebować:

1. Zużyte opony: przednia i tylna,

2. Wiertło do metalu 3 mm (wymiar jest bardzo ważny),

3. Wkrętarka z końcówką krzyżakową,

4. Nożce do cięcia prętów (takie jak używają włamywacze),

5. Blachowkręty z półokrągłym łebkiem. Uwaga: na przednie koło cieńsze, a na tylne grubsze (wymiary podane na zdjęciach).

narzedzia suwmiarka suwmiarka-1

Krok 1.
wiercenieOponę nawiercamy wiertłem 3 mm od strony bieżnika w środek klocka aż na wylot. Otwory te posłużą nam za prowadzenie blachowkrętu. Bardzo ważne jest, aby zachować wymiary wiertła oraz blachowkrętów, jak na przykładzie prezentowanym na zdjęciach. Jeśli wiertło będzie za szerokie lub blachowkręt za wąski, to prawie na pewno pogubicie część kolców. Po prostu przeciążenia podczas jazdy są tak duże, że blachowkręty zostaną wykręcone.
 

Krok 2.
wkrecanie-srubWkręcamy blachowkręty od wewnątrz opony trafiając w otwory. W każdy klocek musi być wkręcony jeden blachowkręt. Czasami przy dużych klockach na tylnych oponach, np. o podwójnej szerokości, wkręcamy 2 blachowkręty.

 

Krok 3.
suwmiarka-tulejkaobcinanieObcinamy nadmiar blachowkrętów za pomocą nożyc do cięcia prętów lub szlifierką kątową. Aby długość wystającego blachowkrętu była jednakowa, najlepiej jest dorobić sobie kilkanaście tulejek o pożądanej długości, które nakładamy na blachowkrety przed obcięciem. Sanchez Racing stosuje tulejki o długości ok. 0.7 mm, jak na zdjęciu. Bardziej doświadczeni riderzy mogą stosować inne wymiary w zależności od osobistych preferencji.

Etap finalny.

tulekja-obcinanieTym o to sposobem mamy już opony gotowe do montażu. Dobrze jest zaopatrzyć się w grube dętki, ponieważ te cienkie nie wytrzymują zbyt długo. Po zamontowaniu kół w motocyklu musimy się upewnić, czy na pewno tylna opona nie ociera o końcówkę wydechu. W tym celu dobrze jest wyjąc tylny amortyzator i poruszać wahaczem w górę i w dół. Jeżeli okaże się, że ociera, to należy odstawić wydech za pomocą tulejek dystansowych lub podkładek. Generalnie nie ma problemu z ocieraniem o wydech w motocyklach 2T. Problem może pojawić się w 4T z uwagi na gruby koniec wydechu. Bardzo istotną sprawą jest dobór ogumienia. Doradzamy raczej cieńsze opony, np. do enduro zamiast 140/80-18 cal, bezpieczniej będzie założyć 120/100-18 cal, a do motocrossu polecamy 100/90-19 cal.

2detki
ILOŚĆ CZASU NA OPONAMI: 4-8 godzin w zależności od chęci tempa i determinacji :)